Czy już nie długo pojawi się kolej wisząca nad Sosnowcem? Czy mieszkańcy Śląska i Zagłębia będą mogli dojechać monorailem do Pyrzowic?

Na samym początku wypada wytłumaczyć czym jest owy monorail. Mimo że nazwa brzmi bardzo dziwacznie i trudno do zapamiętania to definicję ma bardzo prostą. Określenie to oznacza nic innego jak kolej, w której tor składa się z pojedynczej szyny lub belki. Przeważnie prowadzony jest nad ziemią na specjalnie poświęconych ku temu konstrukcjach.

Zanim przybliżymy kwestię poruszania się transrapidu trzeba zadać sobie pytanie czym dokładnie jest kolej magnetyczna? Swą nazwę zawdzięcza unoszeniu elektromagnetycznemu, przez co nie ma styku między pojazdem a torem. Do takiego funkcjonowania potrzebne są elektromagnesy zbudowane z nadprzewodników, co jest bardzo popularną metodą w Japonii lub można skorzystać z konwencjonalnych elektromagnesów, które stosuje się w Niemczech.

Wróćmy więc do tego czym jest sam transrapid? Jak w przypadku poprzedniego słowa, wydaje się skomplikowanie a po poznaniu wręcz przeciwnie. Jest to kolej magnetyczna poruszająca się z ogromną prędkością. W 2003 roku podczas testu takiej kolei osiągnęła ona prędkość aż 501 km/h. Pierwsza taka kolej powstawała w 2004 roku w Chinach, linia mierzy około 30 km i łączy centrum Szanghaju z lotniskiem.

Auto Motor Sport

Za projektanta transrapidu uważani są nasi zachodni sąsiedzi Niemcy. Pierwotnie planowano połączyć centrum miasta Monachium z lotniskiem. Oficjalnego otwarcia jednak nie doczekano. Podczas testów w miejscowości Lathen doszło do wypadku, w którym to magnetyczny pociąg zderzył się z prędkością 170 km/h z pojazdem technicznym będącym na torze. W wyniku zdarzenia zginęły 23 osoby. Jak się okazało, wypadek nie był spowodowany przez usterkę techniczną tylko przez błąd człowieka, który pozwolił przejechać  pojazdowi mimo będących dalej na torze pracowników. Zaczęły pojawiać się protesty w sprawie budowy kolei. Co ciekawe to nie sam wypadek zmotywował ludzi do wyjścia na ulicę, a głównym powodem był koszt produkcji. Szacowano, że budowa około 30 km linii to koszt nawet do 3 miliardów złotych.

Getty Images

Na terenie naszego regionu podobna kolej jednoszynowa jest brana pod uwagę. W 2019 roku powstał pomysł obok rozwoju tradycyjnych linii kolejowych na budowę monorailu, który miałby łączyć Katowice i Sosnowiec z lotniskiem w Pyrzowicach. Czy jest więc szansa, że w najbliższych latach będziemy mogli taką kolejką podróżować? Zobaczmy co na ten temat, powie Kamila Rożnowska, rzeczniczka Górnośląsko Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) dla Dziennika Zachodniego:

,,Możliwość budowy kolei typu monorail pojawia się w dalszych, bardziej zaawansowanych wariantach budowy Kolei Metropolitalnej. Najpierw priorytetem są działania „na ziemi”, przede wszystkim na istniejącej lub modyfikowanej infrastrukturze szynowej, dzięki którym kolej będzie mogła stać się środkiem transportu pierwszego wyboru.
Według koncepcji Kolei Metropolitalnej monorail mógłby połączyć miasta Śląska i Zagłębia z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Jego ewentualne powstanie uzależnione jest również m.in. od rozwoju Katowice Airport, który powinien obsługiwać co najmniej 10 milionów pasażerów rocznie.”

Na ten moment zapowiada się, że wspomniany wcześniej pułap 10 milionów pasażerów rocznie zostanie osiągnięty około roku 2035. Wcześniejsze plany zapowiadały przekroczenie postawionej poprzeczki o 4/5 lat wcześniej jednak pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany. Trzeba też zaznaczyć, że budowa kolei magnetycznej to spore koszty, wstępne szacunki wynoszą nawet do 4,2 miliardów złotych. Aktualnie GZM zamówił dokument — studium wykonalności. Cały dokument będzie gotowy w połowie 2024 roku, więc na konkretne informacje przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Mat. Pras. Bombardier

Priorytetem są tradycyjne koleje, dlatego magnetyczny transport został odsunięty na drugi plan. Aktualnie zostało złożonych 13 projektów mających na celu uprawnienie zwykłej kolei ,,na ziemnej” gdzie łączny koszt wszystkich projektów wynosi około 1,7 miliardów złotych.

A wam jak podoba się wizja kolei magnetycznej? Sądzicie, że przydałaby się taka w regionie?  A może uważacie, że to tylko zmarnowanie pieniędzy? Dajcie znać w komentarzach.

komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.