Kancelaria Premiera RP poinformowała dziś (20 kwietnia 2022 roku) o rozstrzygnięciu naboru do programu Kolej+.

Program “Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku”,  prowadzony pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, zakłada uzupełnienie sieci kolejowej o nowe połączenia. Pod uwagę brano miejscowości o populacji przekraczającej 10 tys. mieszkańców, które są wykluczone komunikacyjnie – nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Drugi typ beneficjentów to miejscowości, które co prawda posiadają dostęp do kolei, ale istniejące na ich terenach połączenia wymagają modernizacji. 

Wybrano 47 projektów, a więc więcej niż zakładano pierwotnie, a to za sprawą zwiększenia budżetu. W sumie powstanie ponad 1200 km linii kolejowych. W ramach tej inicjatywy realizowane będą również inwestycje punktowe, takie jak budowa czy przebudowa przystanków, wiat przystankowych. 

Dokumenty przygotowane przez samorządy województw, zawierające m.in. wstępne studia planistyczno – prognostyczne, zostały ocenione przez Spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. 

Na liniach kolejowych objętych Programem, wprowadzone zostaną minimum 4 pary połączeń pasażerskich na dobę – czytamy na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

siedem inwestycji dotyczy infrastruktury kolejowej w województwie śląskim. Rewitalizacji poddany zostanie również odcinek w Dąbrowie Górniczej. Gdzie dokładniej możemy spodziewać się zmian?

  • Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice (rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudowa przystanku osobowego D.G. Gołonóg). 

W wyborze kierowano się między innymi aspektem demograficzno-społecznym, środowiskowym, ekonomicznym i techniczno-eksploatacyjnym.  Pod uwagę brano również wyniki analiz studialnych. 

Program przewiduje m.in. zapewnienie finansowania w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające. 

Chcemy zapomnieć o tym, jak dworce i przystanki kolejowe porastała trawa, niszczał sprzęt i budynki – to był niedobry czas. Ten czas się skończył. Ostatnich kilka lat to dowód, że można przywracać połączenia kolejowe – mówił Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Podlaskim (źródło: Twitter Kancelarii Premiera RP, @PremierRP).

Lista wszystkich projektów objętych wsparciem dostępna jest tutaj.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.