O tym dlaczego dobry kucharz nigdy nie działa sam, jak smakuje meksykańska tortilla i ile Grecji jest w sałatce greckiej rozmawiano podczas warsztatów zorganizowanych w ramach Śląskiej Akademii Kompetencji Społecznych. 

To, że relacje międzyludzkie są niezwykle istotnym aspektem naszej egzystencji wiadomo nie od dziś. Niektórzy z nas aspekt ten zdołali docenić dopiero podczas pandemii covid-19, gdy zamknięci w domach pozostawali bez kontaktu ze światem. W szczególności problem ten dotyczył dzieci w wieku szkolnym, dla których ekran komputera stał się możliwością na kontynuowanie edukacji, ale również niestety jedyną formą rozrywki. 

Mimo wielu możliwości jakie daje postęp techniki, tak naprawdę nic nie jest w stanie zastąpić kontaktu “twarzą w twarz”. Chociaż teoretycznie mamy możliwość bycia ze sobą coraz bliżej, pozostawać online nawet 24h na dobę, komunikować się z każdego zakątka świata, to jednak mimo to oddalamy się od siebie. Jak pisze sam Paulo Coelho – W stosunkach między ludźmi najważniejsza jest rozmowa, ale ludzi przestali ze sobą rozmawiać nie potrafią słuchać się nawzajem. Chodzą do teatru, do kina, oglądają telewizję, słuchają radia, czytają książki, ale prawie zupełnie ze sobą nie rozmawiają. Jeśli więc mamy zamiar zmienić świat, musimy wrócić do czasów, kiedy wojownicy zbierali się wokół ogniska i snuli opowieści.

Człowiek całe życie nabywa i doskonali różne kompetencje społeczne (w tym wspomnianą już zdolność do komunikowania się). Jak się okazuje jednak nadal w niewystarczającym stopniu docenia się wagę tych umiejętności. To, jak rozwiązywać konflikty, radzić sobie z krytyką, czy też asertywnie wyrażać swoje zdanie stanowi zaś fundamentalny zasób do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. 

Naprzeciw temu wychodzi Śląska Akademia Kompetencji Społecznych. Jej uczestnicy – młodzież z Ośrodka Szkolenia i Wychowania OHP w Dąbrowie Górniczej po przeprowadzeniu badania sondażowego, wpadli na pomysł, w jaki sposób można postarać się temu zaradzić. Biorąc udział w pięciu spotkaniach, przy udziale mentora mogli opracowywać plan działania. Wspólnie analizowali to, co należałoby zrobić, by osiągnąć zamierzone efekty.

 Wspólne prace nad powstaniem przysmaków z basenu Morza Śródziemnego

Największą uwagę poświęcono głównie uczniom klasy siódmej i ósmej, którzy stoją przed ciężkim wyborem dalszej drogi swojej edukacji, a w późniejszym czasie także wybrania odpowiedniego dla siebie zawodu. Przeczytanie informacji na ten temat w internecie to zdecydowanie nie to samo, co doświadczenie tego w rzeczywistości. Czy da się zostać dobrym kucharzem, studiując jedynie poszczególne przepisy? Nawet jeśli poświęciliśmy temu dużą ilość czasu, to i tak nie obędzie się bez zajęć praktycznych.

Rozumiejąc te potrzeby, młodzież kwalifikująca się w zawodzie kucharza, zdecydowała się zorganizować warsztaty kulinarne dla swoich młodszych kolegów i koleżanek. Na początku sami zaprezentowali przykładowe dania z różnych zakątków globu.

– Były prawdziwie amerykańskie hot – dogi, sałatka grecka, japońskie sushi, koreczki śródziemnomorskie oraz meksykańskie tortille. Zadbano o produkty dobrej jakości. Uczestnicy naprawdę spisali się na medal i włożyli w przygotowania dużo pracy. Przy okazji cała akcja była możliwością do wymiany wzajemnych doświadczeń i nawiązania nowych relacji  – mówi mentorka omawianej inicjatywy Daria Dygas

Być może nie wszyscy wiedzą, że dodawane do sushi wasabi – japoński chrzan o zielonkawym kolorze i intensywnym zapachu, według niektórych stanowić ma skuteczne antidotum na zatrucie mięsem ryby. Albo że popularna sałatka grecka określana jest mianem sałatki wiejskiej, ponieważ w pierwotnej wersji jadali ją główne wiejscy robotnicy. Udając się do pracy zabierali ze sobą osobno poszczególne jej składniki, takie jak cebula, pomidor, kawałek sera i kromkę chleba, by następnie naprzemiennie je pałaszować. Jej finalny kształt powstał właściwie przez przypadek, kiedy to pojedyncze warzywa obficie skropiono oliwą. 

Dowiadywanie się tego typu historii uczy kolejnej niezwykle istotnej kompetencji społecznej, jaką jest otwarcie na różnorodność i akceptację inności, pozbawione uprzedzeń – także kulturowych. 

Kolejne efekty prac uczestników – deska serów

Nawet w najbardziej wykwintnej kuchni nie ma miejsca dla indywidualistów. Liczy się przede wszystkim praca zespołowa i tylko zgranie poszczególnych pracowników może przynieść smaczny efekt. Bazując na tej idei uczestnicy mogli zgłębiać zagadnienia team buildingu, a więc tego, jak zbudować i dowodzić grupą, także w trudnych (nie tylko kuchennych) warunkach. 

Wszystko to z pewnością zaowocuje w przyszłości. 

„Śląska Akademia Kompetencji Społecznych” – projekt rozwoju aktywności społecznej 120 osób w wieku 14-17 lat, realizowany w ramach Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2021-2030.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.